سازمان راهنمایی و رانندگی برای جلوگیری از هرج و مرج قوانین راهنمایی و رانندگی را وضع کرده است. همه باید از قوانین مذکور پیروی کنند؛ وگرنه، تخلف انجام داده‌اند. تخلفات بر اساس حادثه ساز بودن یا حادثه ساز نبودن جرایم متفاوتی دارند. اگر تخلف حادثه‌ساز نباشد، جریمه‌اش نقدی است؛ اما، اگر تخلف حادثه‌ساز باشد علاوه بر جریمه‌ نقدی، نمره منفی و توقیف خودرو را نیز به دنبال دارد که دردسرهای فراوانی را برای رانندگان ایجاد می‌کند.

تخلف رانندگی چیست؟
تخلف رانندگی به معنای هرگونه سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی است که جریمه‌ای به همراه دارد. موارد سرپیچی از قوانین راهنمایی و رانندگی که به عنوان تخلف رانندگی تلقی می‌شود در یک جدول با نام جدول تخلفات رانندگی با ۱۹۰ مورد قرار دارد. این جدول شامل کد تخلف، نام تخلف و مبلغ جریمه نقدی مرتبط با تخلف است. شما می‌توانید این جدول را از طریق لینک زیر مشاهده کنید.

تخلف حادثه ساز رانندگی چیست؟
تخلف حادثه ساز رانندگی تخلفی است که خودتان و دیگران را در معرض جرح یا فوت قرار می‌دهد. این تخلفات با برخورد جدی مأموران راهنمایی و رانندگی مواجه است؛ چون، فقط خودتان را در معرض آسیب قرار نمی‌دهد بلکه دیگران را در معرض آسیب قرار می‌دهد. اکنون، حتما برایتان سوال شده است که کدام تخلفات در دسته‌ی تخلفات رانندگی حادثه ساز است؟ ما در ادامه، لیست آن را آورده‌ایم تا شما را آگاه کنیم.

جریمه نمره منفی تخلفات رانندگی حادثه ساز

جریمه نمره منفی نوعی جریمه است که برای تخلفات حادثه ساز رانندگی در نظر گرفته شده است. این نوع جریمه کمی دردسرساز است؛ بنابراین، بازدارندگی کافی را برای رانندگان ایجاد می‌کند! گاهی پیش می‌اید که رانندگان توجهی به نمره منفی ندارند؛ بنابراین، عواقب مرحله‌ای در نظر گرفته شده است.

۳۰ نمره منفی: اگر ۳۰ نمره منفی کسب کنید، ۳ ماه گواهینامه‌تان توقیف می‌شود؛ همچنین، باید ۶۰ هزار تومان بپردازید که مجدد رانندگی کنید.
۲۵ نمره منفی: اگر ۲۵ نمره منفی پس از ۳۰ نمره منفی پیشین کسب کنید، ۶ ماه گواهینامه‌تان توقیف می‌شود؛ همچنین، باید ۹۰ هزار تومان بپردازید که مجدد رانندگی کنید.
۲۰ نمره منفی: اگر ۲۰ نمره منفی پس از ۲۵ نمره منفی پیشین و ۳۰ نمره منفی پیشین کسب کنید، گواهینامه‌تان باطل می‌شود؛ همچنین، باید پس از یک سال ۱.۵ میلیون تومان بپردازید تا مجدد رانندگی کنید. شما باید مجدد کلاس‌های دریافت گواهینامه را بگذرانید؛ سپس، آزمون دهید.

استعلام خلافی از طریق پلیس +۱۰
استعلام خلافی با مراجعه حضوری به پلیس +۱۰ امکان‌پذیر است. شما باید کارت خودرو، سند خودرو و بیمه شخص ثالث را همراه داشته باشید؛ همچنین، ۱۷.۵۰۰ تومان تعرفه دریافت خدمات به همراه ۸.۵۰۰ تومان تعرفه رسیدگی غیرحضوری خدمات را بپردازید تا نتیجه را دریافت کنید. شما باید پرداخت خلافی را با دستگاه کارت‌خوان یا دستگاه خودپرداز انجام دهید.

استعلام و پرداخت خلافی از طریق سامانه خلافی
سایت خلافی امکان استعلام و پرداخت خلافی را فراهم کرده است. این خدمات در سامانه خلافی با سه شیوه‌ی متفاوت ارائه می‌شود: استعلام و پرداخت خلافی با شناسه قبض و پرداخت، استعلام و پرداخت خلافی با احراز هویت با جزئیات (با پلاک) و استعلام و پرداخت خلافی بدون احراز هویت بدون جزئیات (با پلاک). شما می‌توانید از هر روشی که تمایل دارید برای استعلام و پرداخت تخلفات خود استفاده کنید؛ البته، حواستان باشد که اگر توقیف شده‌اید، باید کل مبلغ خلافی را از روش تجمیعی بدون احراز هویت استعلام و پرداخت کنید.