رانندگی با وسایل نقلیه موتوری، نیازمند رعایت شرایط قانونی بوده که مهم ترین و اصلی ترین آن داشتن گواهینامه رانندگی متناسب با وسیله نقلیه می باشد. این مجوز رانندگی، دارای انواع مختلفی بوده که که سه نوع اصلی آن، شامل گواهینامه پایه یک، دو و سه می باشند.

گواهینامه پایه سوم، به دلیل اینکه مخصوص خودروهای سواری و با ظرفیت پایین بوده و غالب افراد نیز دارای این نوع از خودرو می باشند، با تقاضای بیشتری از سوی متقاضیان، همراه بوده که لازم است این افراد، پیش از اقدام برای ثبت نام گواهی نامه مزبور، به شرایط و هزینه های دریافت آن، توجه داشته و با مراحل و نحوه اخذ آن، آشنا شوند.
لذا، در این مقاله، ابتدا، شرایط، مدارک و هزینه های ثبت نام و دریافت گواهی نامه پایه سه را توضیح داده و سپس، به این سوال نیز پاسخ خواهیم داد که محدودیت های رانندگی با این نوع از گواهی نامه، برای دارندگانی که به تازگی، آن را دریافت کرده اند، چیست.
شرایط دریافت گواهینامه پایه سه
در میان انواع گواهینامه های رانندگی که در کشور ما صادر می گردد، گواهینامه پایه سه، طرفداران بیشتری داشته و در مقایسه با دو نوع دیگر گواهی نامه، به تعداد بسیار بیشتری نیز صادر می گردد. علت این مساله، مربوط به نوع وسیله نقلیه ای است که هر یک از این گواهینامه ها، برای رانندگی با آن، کاربرد دارند.
گواهینامه پایه یک، برای حمل و نقل با وسایل نقلیه دارای ظرفیت جابجایی بیش‌ از 26 نفر یا حمل بار بیش‌ از 6 تن، کاربرد داشته؛ گواهینامه پایه دو، امکان رانندگی با وسایل نقلیه دارای ظرفیت جابجایی حداکثر 26 نفر یا حمل بار تا 6 تن را برای دارنده آن، فراهم کرده و گواهی نامه پایه سه نیز برای راندن اتوموبیل های با ظرفیت جابجایی حداکثر 9 نفر یا حمل بار، تا 3/5 تن مورد استفاده قرار می گیرد.
اما، گواهینامه پایه سه نیز همانند دو نوع دیگر مجوز رانندگی، دارای شرایط ثبت نام و دریافت مخصوص به خود بوده و برای اخذ آن، باید هزینه هایی توسط متقاضی، پرداخت گردد. 
شرایط ثبت نام و دریافت گواهینامه پایه سوم، عبارتند از: سن متقاضی باید حداقل 18 سال تمام باشد؛ آزمایش گروه خون داده شده و گروه خونی متقاضی، معلوم شده؛ معاینات چشم پزشکی، انجام شده و گواهی پزشک متخصص دریافت شود؛ متقاضی، در دوره های تئوری و عملی شرکت کرده و در آزمون های هر دوره، حد نصاب نمره قبولی را کسب نماید.
 
مدارک لازم برای دریافت گواهینامه پایه سه
اشخاصی که قصد ثبت نام و دریافت گواهینامه پایه سه را داشته، باید این مدارک را ارائه نمایند: اصل شناسنامه و کارت ملی هوشمند و کپی این اسناد هویتی. لازم به ذکر است که در صورت نداشتن کارت ملی هوشمند، رسید ثبت نام آن در دفاتر ثبت احوال نیز مورد قبول است و در صورتی که متقاضی، فاقد این رسید بوده، لازم است تا ابتدا، برای ثبت نام کارت ملی هوشمند، اقدام نماید.
هشت قطعه عکس 3 در 4 که جدیدا از متقاضی، گرفته شده و قدیمی نباشد و تمام رخ، با پس زمینه روشن بوده و ضمنا، آقایان، کلاه و کراوات نداشته و لباس نظامی نپوشیده و بانوان نیز با حجاب کامل، مطابق مقررات جاری کشور باشند.
گواهی چشم پزشکی و برگه نتیجه آزمایش گروه خونی. لازم به ذکر است که برای دریافت این مدارک، فرد باید ابتدا، به یکی از آموزشگاه های رانندگی دارای مجوز، مراجعه کرده و پس از ثبت نام، برگه مربوطه را از آموزشگاه، دریافت کند.
نحوه ثبت نام گواهینامه پایه سه
متقاضی، در مرحله اول، باید به یکی از آموزشگاه های دارای مجوز برای آموزش و دریافت گواهینامه پایه 3 مراجعه کرده و ثبت نام خود را انجام دهد. سپس، نامه های مربوط به معاینه چشم پزشکی و آزمایش تشخیص گروه خونی، به فرد داده شده که پس از دریافت جواب آن ها، باید به آموزشگاه، ارائه گردد.
در صورتی که از نظر معاینات چشم پزشکی، مانعی برای رانندگی وجود نداشته باشد، ساعت کلاس های تئوری با هماهنگی بین آموزشگاه و فرد، تعیین شده که در پایان این کلاس ها، ابتدا یک آزمون مقدماتی آیین نامه، توسط آموشگاه، گرفته شده و در صورت قبولی در این آزمون، متقاضی می تواند در آزمون اصلی آیین نامه، شرکت کرده و در صورت کسب حداقل نمره، وارد مرحله کلاس های عملی، خواهد شد.
در مرحله کلاس های عملی، نحوه رانندگی، مطابق مقررات جاری کشور، به فرد آموزش داده شده و در انتهای جلسات، یک آزمون مقدماتی عملی، از فرد گرفته می شود که در صورت آمادگی، به تشخیص مربی، کاردکس متقاضی صادر شده و با صدور این کاردکس، وی می تواند در آزمون اصلی عملی(شهر) شرکت کند که در صورت کسب حد نصاب نمره این آزمون، گواهی نامه او صادر می گردد.
روش‌های پیگیری گواهینامه و استعلام گواهینامه
برای پیگیری گواهینامه روش‌های مختلفی پیش روی شما قرار دارد که در ادامه هر یک را معرفی خواهیم کرد:
 
پیگیری گواهینامه از اینترنت
برای استعلام گواهینامه با کد ملی می‌توانید از اپلیکیشن یا سایت قبضینو استفاده کنید. جزئیات نمایش داده شده در سامانه رهگیری گواهینامه قبضینو منطبق بر آخرین به‌روزرسانی پلیس ناجی بوده و آخرین وضعیت گواهینامه شما قابل مشاهده است.
 
همچنین امکان پیگیری صدور گواهینامه رانندگی با کد ملی نیز در سامانه قبضینو فراهم شده است و شما علاوه بر جزئیات گواهینامه، می‌توانید بارکد پستی را نیز مشاهده کنید و رهیگیری مرسوله پستی شامل گواهینامه خود را انجام دهید.
 
استعلام گواهینامه با کد ملی از طریق تلفن (تلفن گویای پیگیری گواهینامه)
برای پیگیری وضعیت گواهینامه با کد ملی کافیست با شماره‌های ۸۱۲۵۳۵۷۳ و ۸۱۲۵۳۵۶۱ تماس بگیرید و با اعلام کد ملی خود استعلام تلفنی گواهینامه را انجام دهید. پیگیری از این 40 روز بعد از دریافت گواهینامه امکان‌پذیر است.
 
پیگیری گواهینامه رانندگی از طریق پیامک
برای رهگیری گواهینامه خود از طریق پیامک باید عدد 1 را به سامانه 1100 (سامانه پیامکی پلیس +10) ارسال کنید تا از وضعیت گواهینامه خود باخبر شوید.
 
استعلام گواهینامه رانندگی پلیس +10
برای پیگیری حضوری گواهینامه باید به مراکز پلیس +10 مراجعه کنید. این روش دردسرهای زیادی دارد و زمان زیادی را تلف می‌کند. همچنین زمانی لازم به انجام این کار است که اطلاعات شما در روش‌های آنلاین ثبت نشده باشد. بنابراین بهتر است قبل از مراجعه به این مراکز، پیگیری وضعیت گواهینامه را با کد ملی از اینترنت انجام دهید.