خودروهای نو(صفر کیلومتر) برای بهره مندی از تخفیف ۳۰ درصدی عوارض طرح جدید ترافیک پایتخت، نیازمند اخذ برگه معاینه فنی برتر هستند.

خودروهای نو تا چهار سال از اخذ معاینه فنی معاف هستند، این معافیت به منزله داشتن معاینه فنی برتر نیست.

مالکان خودروهای نو برای بهره مندی از ۳۰ درصد تخفیف عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد تهران، باید نسبت به اخذ معاینه فنی برتر خودرو اقدام کنند.

در حال حاضر خودروهایی که فاقد معاینه فنی باشند در صورت تردد در سطح شهر تهران، پلاک آنها از طریق دوربین های مکانیزه ثبت و اعمال قانون (۵۰ هزار تومان جریمه) می شوند.

متقاضیان دریافت معاینه فنی برتر می توانند به یکی از مراکز منتخب بیهقی، سراج، آبشناسان، دماوند، الغدیر، شقایق، نیایش، چمران و خاوران مراجعه کنند.

در مورد تفاوت بین آزمون معاینه فنی معمولی و برتر باید گفت که آزمون های معاینه فنی برتر به ویژه در بخش تست های آلایندگی هوا سختگیرانه تر است.

در معاینه فنی عادی، تست‌های آلایندگی موتور در «دور موتور آرام» است اما در معاینه فنی برتر که از بهار 1397 تاکنون اجرایی شده است  علاوه‌بر تست دور آرام، تست در «دور موتور 4000» نیز انجام می‌شود و به همین دلیل، این آزمایش فقط برای «خودروهای انژکتوری» قابل انجام است. به عبارت بهتر، خودروهای کاربراتوری، به هیچ وجه، امکان دریافت معاینه فنی برتر را ندارند.

همچنین توجه داشته باشید که برای هر خودرویی که به مراکز معاینه فنی مراجعه می‌کند، آزمون‌های لازم برای دریافت معاینه فنی برتر نیز بصورت خودکار انجام می‌شود. حال اگر این خودرو، موفق به پاس‌کردن آزمون‌های برتر شد، گواهی «معاینه فنی برتر» را نیز می‌گیرد. اما اگر در آزمون‌های برتر، موفق نبود اما توانست آزمون‌های عادی را با موفقیت پشت سر بگذارد، «معاینه فنی معمولی» به آن می‌دهند.

مدارک لازم برای معاینه فنی برتر چیست؟

همان مدارکی که برای دریافت معاینه فنی عادی لازم است، برای دریافت معاینه فنی برتر هم نیاز دارید. این مدارک عبارتند از:

  • حضور وسیله نقلیه در مراکز فنی
  • اصل کارت یا سند خودرو

هزینه معاینه فنی برتر چقدر است؟

هزینه صدور معاینه فنی برتر، دقیقا مشابه هزینه صدور معاینه فنی عادی بوده و هردو، قیمت یکسانی دارند. بنابراین براساس نرخ تعرفه سال 1401، هزینه دریافت معاینه فنی برتر 1401 تا اطلاع ثانوی معادل 47 هزار تومان است.

استعلام معاینه فنی برتر چگونه است؟

استعلام معاینه فنی برتر، دقیقا مشابه معاینه فنی عادی است و از روش‌هایی که در ادامه گفته میشود قابل انجام است.

 

روش‌های استعلام اعتبار معاینه فنی

استعلام اعتبار معاینه فنی از اینترنت با قبضینو

سامانه قبضینو در راستای خدمت‌رسانی کامل در زمینه خدمات خودرو، امکان استعلام اعتبار معاینه را در سایت و اپلیکیشن خود فراهم کرده است. برای استعلام اعتبار معاینه فنی با پلاک کافیست وارد سایت یا اپلیکیشن قبضینو شوید و شماره پلاک و vin خودروی خود را وارد کنید. پس از استعلام، وضعیت اعتبارمعاینه فنی قبضینو به همراه جزئیات کامل به شما نمایش داده می‌شود.

سامانه قبضینو علاوه بر نمایش اعتبار معاینه فنی، اطلاعات فنی ثبت‌شده‌ی خودروی شما در آخرین ارزیابی را نیز نمایش می‌دهد. این جزئیات به شرح زیر است:

  • نیروی ترمزها
  • کمک فنرها
  • لغزش جانبی
  • وزن عقب و جلو
  • انواع آلایندگی

استعلام اعتبار معاینه فنی از سایت معاینه فنی سیمفا

سامانه سیمفا یا سامانه یکپارچه معاینه فنی نیز امکان استعلام اعتبار را برای رانندگان و مالکین خودروهای سبک و سنگین فراهم کرده است. برای استعلام از سامانه سیمفا نیز به شماره شاسی یا vin وسیله نقلیه خود نیاز دارید.

استعلام اعتبار معاینه فنی با کد ussd

برای استعلام معاینه فنی می‌توانید کد دستوری #۲۰۰۸* را شماره‌گیری کنید. این سامانه همیشه قادر به خدمت‌رسانی نیست و بهتر است از روش‌های اینترنتی برای استعلام اعتبار معاینه فنی خود اقدام کنید.

استعلام معاینه فنی با پیامک

سامانه ۲۰۰۸ برای استعلام معاینه فنی خودرو از طریق پیامک در اختیار کاربران قرار گرفته است. برای استفاده از این روش کافیست عدد ۱ را به این سامانه ارسال کنید. البته این سامانه گاهی اوقات نتیجه‌ای را به کاربران نمایش نمی‌دهد.

روش‌های معرفی شده برای استعلام معاینه فنی خودروهای گازسوز و بنزینی کاربرد دارد.