سالیانه میلیونها تومان برای چاپ قبوض کاغذی در کشور هزینه می شود؛ که این رقم نیز بدون بدون در نظر گرفتن هزینه نیروی انسانی و اتلاف زمان برآورد شده است. آن هم در صورتی که در اغلب کشورهای جهان این روش منسوخ شده و روش های الکترونیکی جای آن را گرفته است.

خوشبختانه طی سالهای اخیر در کشور ما هم روش های متنوعی برای استعلام بدهی و پرداخت قبوض ایجاد شده است. در این مطلب با روش های استعلام بدهی و پرداخت قبض برق آشنا می شویم . در نظر داشته باشید برای پرداخت غیر حضوری قبوض به شناسه قبض و شناسه پرداخت نیاز دارید.

استعلام و پرداخت قبض برق با تلفن بانک

تلفنبانک نیز از دیگر روشهای پرداخت قبض است اما شاید منتظر ماندن پشت خط و طی کردن مراحل و یا وارد کردن اعداد یکی از مشکلات این روش باشد. می‌توانید از طریق تماس با شماره تلفنبانک بانک‌ها یا از طریق شماره‌های اختصاصی پرداخت تلفنی قبض‌های خود را پرداخت کنید. شماره اختصاصی پرداخت تلفنی قبوض برق ۱۵۲۱ است.

پرداخت قبوض با سیستم ATM

در صورتی که کارت شما عضو شبکه شتاب باشد می‌توانید با مراجعه به دستگاه خودپرداز هر یک از بانک‌ها برای پرداخت قبض خود اقدام کنید. بردای پرداخت قبوض با دستگاه خودپرداز به کارت بانکی خود و رمز اول کارت خود نیاز دارید.

برای پرداخت قبض برق، پس از وارد کردن کارت در دستگاه خودپرداز، در منویی که نمایشگر نشان می‌دهد، گزینه «پرداخت قبوض» را انتخاب کنید.

سپس شما باید شناسه قبض و شناسه پرداخت را وارد کنید. در صورتی که شرکت صادرکننده قبض شما از سوی بانک پشتیبانی شود، روی صفحه نمایش دستگاه خودپرداز، مشخصات قبض شما (از جمله نوع و مبلغ قبض) نمایش داده می‌شود.

پرداخت قبض برق با با دستگاه POS

کارت را از دستگاه عبور دهید و رمز عبور کارت را وارد کنید.

گزینه پرداخت روی دستگاه را انتخاب کنید.

شناسه قبض و شناسه پرداخت را از روی قبض وارد نمایید.

در مرحله آخر دستگاه مبلغ قبض برق را نمایش خواهد داد، آن را تایید و در نهایت رسید خود را دریافت کنید.

پرداخت قبض از طریق سایت شرکت توزیع برق تهران

شهروندان تهرانی میتوانند با مراجه به وبسایت شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از خدمات ارایه شده در این وبسایت استفاده نمایند.

پرداخت قبض برق از طریق اینترنت بانک

راه دیگر برای پرداخت قبض، اقدام از طریق اینترنت بانک است. ولی برای پرداخت قبض از مبدا هر بانک باید وارد اینترنت بانک همان بانک شوید. مثلا اگر قصد دارید کارت بانک ملت را به عنوان کارت مبدا پرداخت قبض انتخاب کنید، وارد اینترنت بانک ملت شده و اطلاعات پرداخت (شناسه قبض و شناسه پرداخت) را وارد نمایید.

پرداخت قبض برق از طریق قبضینو

با استفاده از سرویس پرداخت قبضینو، به صورت آنلاین از کلیه قبض های برقی که برای شما صادر می شود مطلع خواهید شد وبا دریافت قبض اینترنتی برق دیگر نیازی به قبض برق کاغذی نخواهید داشت.

لازم به ذکر است که برخلاف سامانه قبضینو که امکان پرداخت قبض برای همه شهرها را دارد متاسفانه شرکت توزیع برق هر استان به طور جداگانه و تنها برای استان خود خدمات پرداخت قبض برق را ارایه می دهند.