x تبلیغات
webit

آیا پرداخت عوارض آزادراه غدیر الکترونیکی است؟

 بسیاری از افراد از شلوغی‌ها و ترافیک‌های طولانی آزادراه کرج تهران خسته شده بودند. آنها بر این باور بودند که این ترافیک باعث می‌شود به موقع به محل کارشان نرسند و مجبور باشند تا ساعت‌های زیادی در پشت ترافیک منتظر بمانند. به‌منظور جلوگیری از اتلاف وقت، کاهش ترافیک و صرفه‌جویی در مصرف بنزین و سوخت، طرح آزادراه غدیر پیاده و در دست ساخت قرار گرفت. حالا از احداث این آزادراه حدود یک سالی می‌گذرد، در این مدت با کاهش ترافیک زیادی روبرو بودیم و از طرفی با آزادراه غدیر می‌توانید مسیر ۳ ساعته را به ۱.۵ کاهش دهید و زودتر از همیشه به مقصد برسید. اگر در خصوص مبلغ عوارضی، روش پرداخت و به‌طور کل آزادراه غدیر اطلاعاتی ندارید پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای این مطلب  همراه ما باشید. 

آنچه باید در خصوص آزادراه غدیر بدانید

آزادراه غدیر (کنارگذر جنوبی تهران یا چرمشهر آبیک) به‌عنوان یکی از شاه‌راه‌های مهم در تهران است. طول اصلی این آزادراه ۱۵۸ کیلومتر است که با در نظر گرفتن جاده‌های تبادلی (با این جاده‌ها می‌توانید وارد مسیر دیگری شوید) به ۲۴۰ کیلومتر می‌رسد. در این آزادراه از ۲۳ دستگاه پل اصلی، ۶۷۵ دستگاه آبرو و زیر گذر و ۴۳۵ متر تونل که در زیر آزادراه کرج قزوین هست، تشکیل شده است.

این آزادراه در کنار آزادراه کرج قزوین و پل طالقان قرار دارد. آزادراه غدیر در سال ۱۳۹۳ طراحی شد اما احداث آن از سال ۱۳۹۴ شروع شد؛ در نهایت ۵ سال طول کشید و در اسفند ماه ۱۳۹۹ به بهره‌برداری رسید. هم‌چنین احداث و بهره‌برداری این آزادراه باعث شده تا بار ترافیکی شرق به غرب، غرب به شرق، جنوب به شمال غرب و شمال شرق و برعکس که در محدوده آزادراه البرز تهران تردد داشتند، کاهش پیدا کند.

شاید برایتان این سوال پیش آید که آزادراه غدیر چند کیلومتر است؛ یا آزادراه غدیر از کجا به کجاست؟ برای پاسخ به این سوالات باید بگوییم که این آزادراه از آبیک در آزادراه کرج قزوین شروع می‌شود و بعد از عبور از جنوب استان البرز و تهران به چرمشهر در آزادراه حرم به حرم جنوب شرقی تهران می‌رسد. به همین دلیل با در نظر گرفتن راه‌های تبادلی، طول آن ۲۴۰ کیلومتر می‌شود. هم‌چنین این آزادراه از استان‌های قزوین، البرز، تهران و مرکزی نیز عبور می‌کند. روزانه در این آزادراه بیش از ۵۰ هزار وسیله نقلیه عبور می‌کنند که بیشتر این وسایل نقلیه را ماشین‌های سنگین و نیمه‌ سنگین تشکیل می‌دهند.

طول سفر در آزادراه غدیر چقدر است؟

تا قبل از احداث آزادراه غدیر، افراد برای تردد از سایر آزادراه‌های ساخته‌شده مانند کرج تهران، کرج قزوین و … استفاده می‌کردند و همین باعث شده بود ترافیک زیادی در سراسر آزادراه‌ها به چشم بخورد. اما اگر به‌عنوان رانندگان سواری و خودرو‌های سنگین از این آزادراه استفاده می‌کنید، زمان رسیدنتان از ۳ ساعت به ۱.۵ تا ۲ ساعت کاهش پیدا کرده است. درنتیجه با حداقل توقف زودتر به مقصدتان خواهید رسید.

اتوبان غدیر از کجا شروع می‌شود؟

آزادراه غدیر (آبیک چرمشهر) از سمت شرق استان تهران یعنی چرمشهر شروع می‌شود، از جنوب تهران و البرز عبور می‌کند تا به آبیک در محدوده کرج قزوین برسد. هم‌چنین این آزادراه در مسیر خود به آزادراه‌های کرج قزوین، تهران ساوه، تهران قم و قم گرمسار در استان سمنان وصل است و کمک می‌کند تا افراد بتوانند در سریع‌ترین زمان ممکن از این آزادراه عبور کنند.

آزادراه غدیر دارای جاده‌های تبادلی مانند آزادراه کرج قزوین، جاده قدیم کرج، ماهدشت اشتهارد، تهران ساوه، جاده قدیم قم، آزادراه تهران قم و قم گرمسار است. یعنی این آزادراه از غرب شهر آبیک شروع می‌شود، در بین راه به بزرگراه ماهدشت اشتهارد می‌رسد و از آن عبور می‌کند، در ادامه راه به شهریار و بویین‌زهرا و درنهایت به آزادراه قم چرمشهر گرمسار در چرمشهر ورامین می‌رسد. 

هدف از ساخت و احداث آزادراه غدیر چیست؟

این آزادراه در کریدور‌های بین‌المللی حمل و نقل از شرق به غرب در جاده ابریشم، شمال به جنوب شبکه بزرگراهی آسیایی و مرند – بازرگان به ترکیه قرار دارد.  جاده ابریشم یکی از جاده‌های مهم ایران و جهان شناخته می‌شود. از طرفی این آزادراه در اتصال کریدور غرب به شرق از مرکز بازرگان در غرب کشور شروع می‌شود تا مرز سرخس در شرق کشور امتداد دارد، نیز نقش مهمی دارد. منظور از کریدور شرق به غرب همان جاده ابریشم است که کالاهای چین از طریق خاک ایران به آسیای غربی و دریای مدیترانه فرستاده می‌شود. یکی از اهداف ساخت و احداث آزادراه غدیر، احیای جاده ابریشم (کریدور غرب به شرق) است. البته تنها دلیل ساخت این آزادراه، جاده ابریشم نبوده است؛ در ادامه به اهداف دیگر ساخت این آزادراه اشاره می‌کنیم.

  • کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص آزادراه کرج تهران
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت و بنزین
  • کاهش مدت زمان تردد در این مسیر
  • کم شدن تصادفات جاده‌ای
  • کاهش آلودگی هوا
  • افزایش ایمنی آزادراه از نظر زیرساخت و اصول مهندسی
  • عدم افزایش دی اکسید کربن و تولید گاز گلخانه‌ای
  • کاهش ترافیک در بخش‌های مختلف مانند شریف‌آباد، پاکدشت، افسریه و جاده امام رضا 

مبلغ عوارض آزادراه غدیر چقدر است؟

آیا تابه‌حال تجربه عبور از آزادراه الغدیر را داشته‌اید؟ احتمالا می‌دانید که این آزادراه از ۴ ایستگاه عوارضی تشکیل‌شده و با وجود اینکه تازه‌ تاسیس است اما از امکان پرداخت الکترونیک عوارض آزادراه برخوردار نیست؛ تمام رانندگان باید مبلغ عوارضی را به‌صورت نقدی پرداخت کنند تا بتوانند از این آزادراه عبور کنند. نرخ عوارض آزادراه غدیر از ۲۵ هزار تومان شروع می‌شود و تا ۸۰ هزار تومان ادامه دارد. در جدول زیر می‌توانید نگاهی به تعرفه عوارض آزادراهی برای تمامی وسایل نقلیه بیندازید.

جدیدترین مبلغ عوارض آزادراه غدیر برای تمام وسایل نقلیه ( برحسب تومان)

نوع وسیله نقلیه

سواری

مینی‌بوس

وانت

اتوبوس

کامیون دو محور

کامیون سه‌محور

تریلی

نرخ عوارضی آزادراه

۲۵.۰۰۰

۲۵.۰۰۰

۳۰.۰۰۰

۳۵.۰۰۰

۵۰.۰۰۰

۶۵.۰۰۰

۸۰.۰۰۰

 

اگر قصد استفاده از بخشی از آزادراه غدیر را دارید، می‌توانید تنها باید عوارض آن بخش را پرداخت کنید. به‌عنوان مثال راننده خودرو سواری قصد دارد تنها از یکی از ایستگاه‌های عوارضی عبور کند و سپس از آزادراه خارج شود. در این صورت می‌تواند تنها نسبت به پرداخت مبلغ عوارضی همان بخش اقدام کند. قطعه اول این آزادراه از سمت غرب یعنی استان قزوین، قطعه دوم در استان قزوین و البرز، سوم و چهارم آزادراهی در استان تهران هستند که عوارضی آنها برای هر فردی که قصد تردد در بخشی از این آزادراه را دارد، متفاوت است.

عوارض ایستگاه اول آزادراه غدیر: ۷۰۰۰ تومان

مبلغ عوارضی قطعه دوم: ۷۰۰۰ تومان

ایستگاه عوارضی سوم: ۶۰۰۰ تومان

عوارضی قطعه چهارم: ۵۰۰۰ تومان

در صورت استفاده از تمام مسیر آزادراه غدیر باید تمام خودرو‌های سواری مبلغ ۲۵۰۰۰ تومان را پرداخت کنند.

توجه داشته باشید که در حال حاضر تنها روش پرداخت عوارض آزادراهی الغدیر نقدی و غیر الکترونیک است و شما نمی‌توانید به هیچ‌ طریق دیگری نرخ عوارضی این آزادراه را پرداخت کنید. هر زمان که طرح پرداخت الکترونیک عوارض در این آزادراه اجرا شد به شما اطلاع‌رسانی می‌کنیم. 

پرداخت عوارض آزادراه الغدیر با قبضینو

یکی از خدماتی که قبضینو به تمام رانندگان ارائه می‌دهد، پرداخت عوارض آزادراهی است. درحال حاضر شما و تمامی رانندگان می‌توانید عوارض آزادراه‌های زیر را به صورت آنلاین مشاهده کنید و نسبت به پرداخت آنها اقدام کنید. در ادامه می‌خوانید که چطور می‌توانید نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض این آزادراه‌ها اقدام کنید.

  • ابتدا باید وارد برنامه موبایلی قبضینو شوید و سپس از بخش خدمات خودرو گزینه عوارض آزادراه را انتخاب کنید.
  • حالا باید شماره پلاک خودرو خود را وارد یا انتخاب کنید.
  • در این مرحله نیاز است روی گزینه استعلام عوارض آزادراه کلیک کنید تا لیست تمام عوارضی‌ها را به شما نمایش دهد.
  • در مرحله آخر با کلیک روی گزینه پرداخت می‌توانید تمامی عوارض آزادراهی خودرو خود را پرداخت کنید.

چرا درحال حاضر امکان پرداخت عوارض آزادراه غدیر به صورت الکترونیکی وجود ندارد؟

حدود یک سالی از زمان افتتاح آزادراه الغدیر می‌گذرد و در این مدت به صورت آزمایشی تجهیزاتی نصب شده بود تا عوارض به‌صورت الکترونیکی دریافت شود. روش پرداخت الکترونیکی عوارض به این صورت است که برچسب هوشمند (برچسب الکترونیکی عوارض آزادراه) توسط تمام خودورهایی که از این آزادراه عبور می‌کنند، تهیه می‌شود. سپس پلاک خودروشان در زمان عبور از آزادراه توسط دوربین‌های پلاک‌خوان شناسایی می‌شود و در نهایت عوارضی از موجودی کیف پول آنها کسر می‌شود. اما باید توجه داشته باشید قبل از تردد از این مسیر نسبت به شارژ برچسب الکترونیکی عوارض آزادراه اقدام کنید. البته این طرح تا امروز اجرا نشده است. شاید به این مسئله فکر کنید که چرا چنین اتفاقی افتاده؟

همانطور که می‌دانید بخش زیادی از هزینه احداث آزادراه غدیر توسط سرمایه‌گذاران خصوصی تامین شده است. آنها درخواست داشته‌اند که در هر مکانی که عوارضی گذاشته شد، به فاصله ۵ کیلومتری آن عوارضی بعدی گذاشته شود. البته به این معنا نیست که عوارضی آزادراه بیشتری از رانندگان گرفته شود بلکه به این معنا است که اگر در ایستگاه اول تمام رانندگان نسبت به پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی اقدام نکرده‌اند این مبلغ عوارضی در ایستگاه دوم به صورت نقدی از آنها دریافت شود. این امکان وجود ندارد که تمام رانندگان بعد از ۵ کیلومتر نسبت به پرداخت عوارض آزادراهی اقدام کنند چراکه آنها حداکثر تا ۷ روز زمان دارند تا عوارض آزادراهی خود را پرداخت کنند. 

نکته: جالب است بدانید در سه ماه اول افتتاح آزادراه غدیر به تمام رانندگان خودرو‌های سواری، مینی‌بوس و … تخفیف ۲۵ درصدی داده شده بود. به‌عنوان مثال تمامی خودرو‌های سواری به جای پرداخت عوارض آزادراه ۲۵ هزارتومانی، ۱۸ هزار و ۷۵۰ تومان پرداخت می‌کردند.

سخن آخر

آزادراه غدیر (آزادراه چرمشهر آبیک) با هدف کاهش ترافیک در آزادراه‌ها به خصوص آزادراه کرج تهران، کاهش سوخت و آلاینده‌های زیست محیطی و احیای جاده ابریشم احداث شده است. باتوجه به درخواست سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، در حال حاضر امکان پرداخت الکترونیکی عوارض آزادراهی وجود ندارد. شما تنها می‌توانید عوارض آزادراه‌ها را به‌ روش نقدی پرداخت کنید. آزادراه کنارگذر جنوبی تهران تنها آزادراهی است که سرعت مجاز برای تردد در این آزادراه ۱۳۰ کیلومتر در ساعت در نظر گرفته‌شده است. البته ممکن است به‌زودی شاهد کاهش سرعت مجاز در این آزادراه نیز باشیم.

 

چگونه وضعیت صدور کارت خودرو را پیگیزی کنیم؟

پس از خرید خودرو و انجام کارهای مربوط به پلاک گذاری آن، زمانی را باید منتظر بمانید تا کارت خودرو به دست شما برسد. اما گاهی زمان زیادی باید بگذرد تا کارت به دست شما برسد، در این گونه مواقع راه حل های مختلفی وجود دارد که می توانید برای پیگیری کارت ماشین بعد از تعویض پلاک انجام دهید. در ادامه همراه ما باشید تا با راه‌های پیگیری کارت خودرو آشنا شویم.

کارت خودرو چیست؟

کارت خودرو یکی از مدارک مهم برای تمامی افراد دارنده ماشین محسوب می شود و اگر قصد استفاده از وسیله نقلیه را دارید، باید همیشه کارت همراه تان باشد. در واقع این کارت برای ترخیص خودرو از پارکینگ، دریافت کارت سوخت، دریافت معاینه فنی و بسیاری کارهای دیگر ارائه کارت خودرو لازم می شود .

نداشتن کارت خودرو به معنای سرقتی بودن خودرو محسوب می شود  و به همین دلیل مهم است که همیشه این کارت همراه شما باشد.

از مهم‌ترین اطلاعات روی کارت خودرو می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  •  

    مشخصات خودرو مانند نوع وسیله نقلیه، سیستم، شماره موتور، شاسی و رنگ

  • مشخصات مالک خودرو مانند نام مالک، شماره ملی، نام پدر و کد پستی

روش‌های استعلام کارت و سند مالکیت خودرو

نحوه پیگیری کارت خودرو و سند مالکیت خودرو با قبضینو

قبضینو یکی از روش‌هایی است که می‌توانید به کمک آن متوجه شوید سند مالکیت خودرو به نام شما ثبت شده است یا خیر.

تا پیش از این تنها روش پیگیری سند مالکیت خودرو مراجعه به ارگان‌های دولتی بود، حالا می‌توانید جزئیات استعلام را در قبضینو مشاهده کنید. برای نمایش جزئیات استعلام نیز کافی است اطلاعاتی مانند شماره موبایل، کد ملی و شماره پلاک را وارد کنید.

توجه داشته باشید که شماره پلاک، شماره موبایل و کد ملی باید به نام یک شخص باشد وگرنه امکان استعلام وضعیت سند مالکیت خودرو وجود ندارد.

این روش هم برای پیگیری کارت ماشین صفر و هم برای پیگیری کارت ماشین دست دوم خریداری شده در دسترس است و به‌روزترین اطلاعات را در اختیار شما قرار می‌دهد.

استعلام سند مالکیت خودرو با کد ملی

یکی از روش‌هایی که شما می‌توانید مطمئن شوید که سند مالکیت خودرو به نام شما زده شده، استعلام سند مالکیت با کد ملی است. برای پیگیری نیاز است به‌ صورت حضوری و با داشتن کارت ملی و مدارک شناسایی خودرو به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید.

اگر خودرو به نام شخص دیگری باشد، حضور او در دفترخانه برای استعلام ثبت سند مالکیت خودرو ضروری است. در غیر این صورت اطلاعاتی از سوی اداره ثبت در اختیار شما قرار داده نمی‌شود؛ مگر اینکه حکم قضایی در دست داشته باشید.

پیگیری کارت خودرو با کد ملی

علاوه بر استعلام سند خودرو، امکان استعلام کارت ماشین با کد ملی نیز از طریق سامانه قبضینو در اختیار شما قرار گرفته است و می‌توانید جزئیاتی مانند بارکد پستی کارت خودرو و ضعیت کارت خودرو را مشاهده کنید.

پیگیری کارت ماشین با پلاک

استعلام کارت خودرو با پلاک از جمله اولین نیازهای خریداران خودروهاست. بعد از فک پلاک و انتقال مالکیت خودرو، استعلام کارت خودرو انجام می‌شود. سامانه قبضینو با فراهم کردن این امکان، تجربه ساده‌ای از استعلام را برای شما به همراه دارد.

راهور 120 استعلام کارت ماشین

پیگیری کارت خودرو از طریق سایت rahvar120نیز یکی از روش‌های استعلام است. برای این کار کافیست به سایت پلیس راهور مراجعه کنید و گزینه رهگیری مرسولات سازمانی را از بین خدمات انتخاب کنید. سپس به صفحه پیگیری مرسولات پستی سازمانی منتقل می‌شوید و با وارد کردن پلاک خودرو خود می‌توانید استعلام را انجام دهید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و با وارد کردن کد مرسوله در سایت Post.ir کارت خودرو خود را استعلام بگیرید.‌

پیگیری کارت ماشین از پست

اداره پست نیز امکان پیگیری کارت خودرو و دیگر مرسولات پستی را از طریق آدرس https://najatracking.post.ir/ فراهم کرده است. کافیست شماره پلاک خود را برای پیگیری کارت ماشین وارد کنید. کد مرسوله به شما نمایش داده می‌شود و می‌توانید با وارد کردن کد مرسوله در سایت اداره پست می‌توانید وضعیت ارسال را پیگیری کنید.

استعلام کارت خودرو با کد ملی در سامانه پیشخوان ۲۴

پیشخوان ۲۴ این امکان را در اختیار کاربران قرار داده است تا بتوانید برای پیگیری کارت خودرو از سرویس استعلام کارت خودرو با کد ملی استفاده کنید. شما با این سرویس می‌توانید علاوه بر مشاهده وضعیت سند، از وضعیت کارت خودرو، تاریخ چاپ کارت و بارکد پستی کارت خودرو نیز باخبر شوید.

 

پیگیری کارت ماشین از طریق کد دستوری USSD

استفاده از کد USSD نیز یکی دیگر از روش‌های پیگیری وضعیت کارت خودرو است. کد دستوری #110*، برای استفاده از خدمات غیرحضوری پلیس +10 در اختیار هموطنان قرار گرفته است. لازم به ذکر است که بسیاری از خدمات این سامانه در دست راه اندازی هستند و به زودی به صورت کامل در اختیار کاربران قرار خواهند گرفت.

برگشت خوردن کارت خودرو

ممکن است کارت شما ارسال شده باشد، اما به دلیل نبودن در منزل و یا تغییر آدرس تان نتوانید کارت خود را بگیرید. در این صورت کارت خودرو شما برگشت خورده و نمی توانید آن را به موقع دریافت کنید.

برای جلوگیری از این مورد باید آدرس خود را دقیق و شفاف وارد کرده و از کوچک ترین اشتباهی در وارد کردن آدرس بپرهیزید؛ زیرا در این صورت ممکن است کارت شما برگشت بخورد.

برای اصلاح آدرس و مشخصات مالک خودرو می توانید از وبسایت پلیس راهور اقدام نمایید.

نحوه پیگیری کارت خودرو برگشتی

بعد از برگشت خوردن کارت خودرو، این کارت به مدت 3 ماه در اداره پست مانده و یا پست سه بار موظف است که آن را ارسال نماید. اما اگر پس از سه ماه نیز نتوانستید کارت خود را بگیرید، نگران نباشید ما در ادامه نحوه پیگیری آن را بررسی خواهیم کرد.

در صورت مفقود شدن کارت خودرو چه کنیم؟

مشکل رایج دیگری که ممکن است برای برخی به وجود بیاید، مفقود شدن کارت است. افرادی که کارت خود را گم می کنند، باید در خواست کارت المثنی بدهند. برای ثبت درخواست کارت المثنی، نیاز است مالک با مدارک مورد نظر به مراکز تعویض پلاک مراجعه نماید.

توجه داشته باشید که پس از مفقود شدن کارت باید هر چه سریع تر اطلاع دهید؛ زیرا ممکن است با کارت شما تخلفاتی انجام شود و اگر اطلاع نداده باشید، تمامی تخلفات به نام خودتان ثبت خواهد شد.

دریافت المثنی کارت خودرو

برای دریافت کارت المثنی نیز لازم است ابتدا یک آگهی برای مفقود شدن کارت تان در روزنامه های کثیرالانتشار چاپ کنید. اگر پس از گذشت 10 روز کارت شما پیدا نشد، می توانید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. البته قبل از مراجعه گرفتن نوبت اینترنتی الزامی است.

مدارک لازم جهت صدور کارت خودروی المثنی که باید همراه شما باشد، شامل موارد زیر می شود:

  • اصل کارت ملی و شناسنامه مالک خودرو
  • اصل برگ سبز خودرو
  • گواهی تسویه‌ی تخلفات رانندگی (جدید)
  • اصل سند فروش کارخانه سازنده (خودروهای داخلی)
  • اصل بیمه‌ شخص ثالث خودرو
  • آگهی مفقودی کارت خودرو که در روزنامه‌های کثیرالانتشار به چاپ رسیده و 10 روز از تاریخ آن گذشته است.
  • مدارک احراز محل سکونت مالک

پس از گذشت مدت زمان 10 الی 2 ماه، کارت خودرو به درب منزل ارسال خواهد شد.

 

چگونه متوجه ممنوع‌الخروج بودن یا نبودن خود شویم؟

ممنوع الخروجی به شرایطی گفته می شود که شخص به دلایلی اجازه خروج از منطقه خاص جغرافیایی که معمولا مرز های کشور هست را ندارد. معمولا ممنوع الخروجی زمانی مشخص می‌شود که شما بلیت خود را تهیه کرده اید ولی اجازه عبور از گیت را به شما نمیدهند. بنابراین بهتر است قبل از تهیه بلیت استعلام گرفته تا خیالتان برای خروج از کشور راحت شود. چرا که خسارت های مالی برای شما به همراه دارد و با توجه به پروسه رفع ممنوع الخروجی تقریبا تحت هیچ شرایطی در یک ساعت مانده به پرواز امکان رفع ممنوع الخروجی وجود ندارد   .

دلایل ممنوع الخروجی

دلایل مختلفی برای ممنوع الخروج کردن افراد از کشور وجود دارد. برخی از این دلایل به شرح زیر است:

 کسانی که بدهی قطعی مالیاتی دارند و متخلفین از انجام تعهدات ارزی

 اشخاصی که توسط رای دادگاه بدهکار شناخته شده یا بخاطر صدور اجراییه در اجرای ثبت اسناد و املاک کشور، از طرف دولت بدهکار شناخته ‌‌می‌شوند

افرادی که به دلایلی مانند سرقت، تکدی گری و کلاهبرداری و یا هر جرم دیگری در خارج از ایران دارای سوء شهرت هستند

 اشخاصی که بنا به دلیل مغایرت سفر خارجی آنان با مصالح جمهوری اسلا‌‌می‌، از سفر آنان به خارج از کشور ممانعت ‌‌می‌شود. به طور معمول مقامات قضایی به این اشخاص در این زمینه یک ابلاغیه کتبی را ارسال ‌‌می‌کنند.

 افرادی که اخذ گذرنامه و خروج از کشور آن ها، به اراده فرد دیگری مانند پدر، شوهر و قیم محول شده باشد (اشخاص زیر 18 سال با اجازه کتبی ولی و قیم آن ها و زنان شوهردار با موافقت کتبی شوهر و در موارد اضطراری با اجازه دادستان می توانند برای خروج از کشور گذرنامه دریافت کنند)؛

 بدهکاران بانکی (و بدهکاری که به دلیل عدم معرفی مال یا عدم دسترسی به اموال وی به درخواست بستانکار وفق مقررات از خروج وی از کشور جلوگیری می شود)

 تما‌‌می‌ بدهکارانی که از پرداخت مالیات فرار کرده اند

نحوه استعلام ممنوع‌ الخروجی چگونه است؟

درگذشته استعلام ممنوع‌ الخروجی فرآیندی زمان‌بر و سخت بود. افراد باید برای اطلاع از وضعیت خروج‌شان به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند و استعلام آن طول می‌کشید. اما خوشبختانه این سال‌ها آن پروسه زمان‌بر به روش‌های ساده‌تری تبدیل شده است.

اپلیکیشن استعلام ممنوع الخروجی پیشخوان24

در گذشته که خبری از پیشرفت تکنولوژی و اینترنت پر سرعت نبود، تمامی افراد باید برای پیگیری به اداره گذرنامه مراجعه می‌کردند اما امروزه فرایند استعلام خیلی سریع‌تر از قبل شده است. یکی از ساده‌ترین و در دسترس‌ترین روش‌ها، استفاده از اپلیکیشن استعلام ممنوع ‌الخروجی پیشخوان 24 است. برای مشاهده نتیجه استعلام ممنوع الخروجی با جزئیات نیاز به شماره موبایل و کد ملی دارید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی با اپلیکیشن پلیس من

یکی از روش‌های استعلام ممنوع‌الخروجی پلیس + 10 استفاده از اپلیکیشن پلیس من است. شما می‌توانید با پرداخت 5200 تومان و وارد کردن شماره تماس و کد ملی‌تان نسبت به استعلام ممنوع‌الخروجی خود در کوتاه‌ترین زمان اقدام کنید. هم‌چنین می‌توانید نتیجه استعلام ممنوع‌الخروجی epolice.ir را از طریق دانلود اپلیکیشن پلیس مشاهده کنید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی قوه قضاییه

استعلام ممنوع‌الخروجی با کد ملی، یکی دیگر از روش‌های استعلام ممنوع‌الخروجی است. برای استفاده از سرویس ثبت من قوه قضاییه باید به نشانی exitban.ssaa.ir مراجعه کنید. برای استعلام ممنوع‌الخروجی نیاز به کد ملی و وارد کردن اطلاعات شخصی خود دارید تا از آخرین وضعیت ممنوع‌الخروجی خود مطلع شوید.

استعلام ممنوع ‌الخروجی چک برگشتی

برای استعلام ممنوع‌الخروجی اجرای اسناد رسمی و استعلام ممنوع‌الخروجی چک برگشتی می‌توانید به سامانه ثبت اسناد و املاک کشور مراجعه کنید. برای مشاهده آخرین وضعیت خروج از کشور نیاز به اطلاعاتی مانند شماره کد ملی، نام پدر، نام و نام خانوادگی و شماره شناسنامه دارید. توجه داشته باشید که شما به کمک این سایت می‌توانید از وضعیت اجازه خروج کشور تمام پرونده‌های قضایی مطلع شوید.

استعلام ممنوع‌ الخروجی مالیاتی با کد ملی

برای مشاهده وضعیت ممنوع‌الخروجی و پیگیری بدهی مالیاتی خود می‌توانید به سازمان امور مالیاتی به آدرس my.tax.gov.ir مراجعه کنید و ببینید که آیا بدهی مالیاتی و اجازه خروج از کشور را دارید یا نه!‍

استعلام ممنوع‌ الخروجی از اداره گذرنامه

اگرچه امروزه بیشتر افراد ترجیح می‌دهند که برای استعلام ممنوع‌الخروجی خود از روش‌های غیر حضوری استفاده کنند اما هنوز هم خیلی از افراد هستند که ترجیح می‌دهند از روش حضوری استفاده کنند. در این بین برای استعلام ممنوع‌الخروجی کیفری می‌توانید به صورت حضوری به اداره گذرنامه مراجعه کنید یا از اپلیکیشن پیشخوان 24 و پلیس من استفاده کنید.

استعلام ممنوع‌الخروجی سامانه ثبت

برای اطلاع از آخرین وضعیت ممنوع ‌الخروجی پرونده‌های ثبتی می‌توانید به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشورمراجعه کنید. هم‌چنین در شرایط زیر می‌توانید از سایت my.ssaa.ir استفاده کنید و نتیجه استعلام ممنوع‌الخروجی خود را مشاهده کنید.

  • استعلام ممنوع ‌الخروجی مهریه
  • استعلام ممنوع ‌الخروجی فرزند

درصورتی‌که بعد از استعلام ممنوع ‌الخروجی نظامیان، اجازه خروج از کشور را نداشتید، می‌توانید با مراجعه به اداره گذرنامه اجازه موقت خروج از کشور را دریافت کنید.

چه سازمان هایی می توانند شخصی را ممنوع الخروج کنند

الف) دادسرا

دادسرا یکی از مراجعی است که می تواند حکم ممنوع الخروجی برای فردی صادر کند. وقتی که به اتهامات یک متهم رسیدگی شد چنانچه احتمال ارتکاب جرم توسط آن شخص بالا باشد و همچنین امکان این که از کشور خارج و خود را مخفی کند نیز وجود داشته باشد، این شخص را از طریق دادستانی کل کشور ممنوع الخروج می کنند.

ب) دادگاه های حقوقی

یکی دیگر از مراجعی که امکان صدور حکم ممنوع الخروجی شخصی را دارد دادگاه های حقوقی است. البته وکیل اصفهان بیان می کند که این مرجع صرفا در مرحله اجرای احکام این امکان را دارند که شخصی را ممنوع الخروج کنند.

به عبارت دیگر ممکن است که فردی به دلیل بدهی که دارد به طرف دیگر و یا چون تعهداتش را اجرا نکرده است، طرف مقابل در مرحله ی اجرای حکم درخواست ممنوع الخروجی وی را بکند تا به این طریق از خروج او و عدم پرداخت دین و یا اجرا نکردن تعهد قراردادی جلوگیری کند.

ج) اداره ثبت

اداره ی قبت نیز یکی از مراجعی است که این امکان را دارد فرد را ممنوع الخروج کند. زمانی که شخصی به موجب یک سند لازم الاجرا یا رسمی بدهکار باشد مثل چک یا مهریه و اقدامی برای پرداخت آن نکند طلبکار می تواند بخواهد که وی را ممنوع الخروج کنند.

د) بانک مرکزی

بانک مرکزی کی از مراجعی است که می تواند در مورد بدهکاران بانکی حکم ممنوعیت خروج صادر کند. در صورتی که کسی مبلغ قابل توجهی به بانک بدهکار باشد و احتمال داشته باشد که برای فرار از پرداخت از کشور خارج شود، بانک مرکزی از طریق دادستانی کل کشور اقدام به مممنوع الخروج کردن او می کند.

هـ) اداره دارایی

اداره ی دارایی نیز مانند بانک مرکزی اگر تشخیص دهد یکی از بدهکاران مالیاتی ممکن است برای فرار از پرداخت به خراج از ایران برود، می تواند از طریق دادستانی کل کشور حکم ممنوع الخروجی او را بگیرد.

ممنوع الخروج بودن چقدر اعتبار دارد؟

دادگاه اجازه دارد پس از بررسی های لازم حکم ممنونع الخروجی را صادر کند. این حکم 6 ماه اعتبار دارد.مدت زمان اعتراض به این حکم 20 روز است. یعنی شخصی که ممنوع الخروج شده است از زمان صدور حکم به مدت 20 روز وقت دارد تا اعتراض کند و در دادگاه تجدید نظر استان مجددا بررسی شود. در صورتی که دادگاه تجدید نظر رای به عدم ممنوع الخروجی بدهد، دادگاه بدوی (اولیه) موظف هست تا خیلی سریع اقدامات لازم برای رفع محدودیت را انجام دهد.

 

 

نمره منفی و اعتراض به آن

 

حساب نمره منفی گواهینامه، یکی از مسائل حساس و بااهمیتی است که جلوی رانندگان را برای تخلفات بیشتر و پرخطرتر می‌گیرد. در حقیقت احتساب حساب نمره منفی برای گواهینامه، اهرم فشاری است که باعث می‌شود رانندگان نسبت به رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی احساس مسئولیت بیشتری داشته باشند و برای اینکه گواهینامه‌شان مخدوش و نمره منفی‌دار نشود؛ قوانین را رعایت کنند! نمی‌دانم شما خواننده‌ی عزیزی که این مطلب را می‌خوانید در جریان قرار دارید یا نه، اما اگر حساب نمره منفی گواهینامه‌ی شما از عدد مشخصی بیشتر شود؛ گواهینامه‌تان توقیف و سلب اعتبار خواهد شد و شما برای این که دوباره اجازه‌ رانندگی داشته باشید؛ مجددا در دوره‌های رانندگی شرکت کنید! پس اگر لازم دارید تا اطلاعات بیشتری درباره‌ی نمره منفی گواهینامه به دست بیاورید؛ خواندن این مقاله را از دست ندهید.

نمره منفی گواهینامه چیست؟

همان طور که در مقدمه هم خدمتتان شرح کردیم؛ نمره منفی گواهینامه مانند اهرم فشاری است که فشاری سنگین را بر بازوان توانمند رانندگان می‌گذارد و آن‌ها را مجبور می‌کند تا به خاطر نگرفتن نمره منفی هم که شده؛ به قوانین ناجا احترام بگذارند!

زیرا تئوری بعضی از رانندگان خاطی این است که:” خب خلاف می‌کنم و جریمه‌اش رو هم می‌پردازم!”

اما موضوعی که رانندگان عزیز نمی‌دانند این است که بعضی از رفتارهای پرخطر آن‌ها فقط برای آن‌ها خطرناک نیست و ممکن است برای سایر شهروندان نیز خطرآفرین باشد!

به همین دلیل پلیس راهور تصمیم گرفت تا با تعریف پارامتری به اسم “نمره منفی” عقل این رانندگان را سر جایش بیاورد آن‌ها را از ارتکاب هرگونه جرایم رانندگی، بازدارد!

چه رانندگانی نمره منفی می‌گیرند؟

جالب است بدانید که هر راننده‌ای به ازای هر خلافی که انجام می‌دهد، نمره منفی دریافت نمی‌کند و اصلا قانون نمره منفی این است که برای رفتارها و جرایم پرخطر در نظر گرفته می‌شود.

پس نگران نباشید که اگر هر خلافی در کارنامه‌ی اعمال شما ثبت شد، آن وقت نمره‌ای منفی هم به ازای آن برای شما منظور می‌گردد.

نمره منفی گواهینامه برای تمام تخلفات نیست و تنها برای تخلفات پرخطر، آن هم به میزان خطری که برای خود راننده و دیگران ایجاد می‌کنند؛ ثبت می‌شود.

نحوه اعمال محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهینامه

هر سطح از امتیاز منفی با سطح مشخصی از پیامدها همراه است که طی مراحل زیر توضیح می‌دهیم:

مرحله اول) محدودیت‌های جریمه نمره منفی گواهی نامه

طبق قوانین پلیس راهور، اگر امتیاز منفی رانندگی شما به ۳۰ برسد، گواهینامه رانندگی به مدت ۳ ماه توقیف می‌شود. همان طور که می‌دانید، نداشتن گواهینامه به معنای عدم امکان نشستن پشت فرمان و رانندگی است. اگر شما در این شرایط پشت فرمان بنشینید و از بدشانسی، تصادفی را نیز تجربه کنید، بیمه شخص ثالث هیچ خسارتی را به شما پرداخت نخواهد کرد. بعد از گذشتن زمان توقف گواهینامه، راننده می‌تواند با پرداخت مبلغ  ۶۰هزار تومان، گواهینامه خود را مسترد کند.

مرحله دوم) محدودیت‌های جرایم نمره منفی دار

اگر بعد از طی مرحله اول محدودیت‌های نمره منفی رانندگی،  تعداد نمرات منفی شما به ۲۵ مورد برسد، گواهینامه‌تان به مدت طولانی‌تر شش ماه توقیف می‌شود و نمی‌توانید رانندگی کنید. ضمناً هزینه پس گرفتن گواهینامه در این شرایط ۹۰ هزار تومان تعیین شده است.

مرحله سوم) محدودیت‌های جرایم رانندگی دارای امتیاز منفی گواهینامه

رسیدن امتیاز منفی رانندگی شما به ۲۰ با پیامد بسیار ناراحت کننده‌ای همراه است: توقیف  گواهینامه رانندگی به مدت یک سال خدا به دادتان برسد!!! چون باطل شدن گواهینامه همانا و دویدن و رفتن سر کلاس رانندگی و آزمون‌ آیین نامه و شهری همان. به علاوه باید مبلغ یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان نیز برای گرفتن گواهینامه جدید به حساب خزانه عمومی واریز گردد.

نمره منفی گواهینامه، چه بلایی بر سر رانندگان می‌آورد؟

شاید حالا از خودتان بپرسید که :”خب نمره منفی هم گرفتم، آخرش چه می‌شود و چه بلایی بر سر من و گواهینامه‌ام می‌آید؟

دوست و راننده‌ی عزیزی که دارید این مطلب را می‌خوانید؛ باید خدمتتان بگویم که نمره منفی به خودی خود اصلا چیز خوبی نیست و می‌تواند شما را تا اعماق قهقرا پیش ببرد! البته اگر از رفتارهای پرخطر خود دست بردارید هیچ خطری شما را تهدید نمی‌کند!

هم از دست قانون راحتید و هم دچار حادثه‌ی مالی و جانی نمی‌شوید!

نمره‌ی منفی به این شکل می‌تواند برای رانندگان دردسر ایجاد کند:

مرحله اول:

اگر شما به اندازه‌ی دریافت 30 امتیاز تخلف کنید و گواهینامه‌ی شما دارای 30 امتیاز منفی شود؛ در صورت برخورد با پلیس گواهینامه‌ی شما ضیط شده و توقیف می‌گردد.

در آن صورت پس از گذشت این مدت و پرداخت جریمه‌ی 40 هزارتومانی می‌توانید گواهینامه‌ی خود را پس بگیرید و به رفتارهای پرخطرتان ادامه دهید!

در مرحله‌ی بعد، اگر دوباره مرتکب تخلف شوید و گواهینامه‌ی شما 25 نمره‌ی منفی بگیرد؛ مجددا در صورت برخورد با پلیس، گواهینامه‌تان به مدت 6 ماه ضبط شده و این بار با پرداخت جریمه‌ای معادل 60 هزار تومان و گذشت زمان جریمه، گواهینامه دوباره به شما پس داده خواهد شد!

مرحله سوم:

اما اگر پس از دوبار توقیف گواهینامه‌تان، هنوز منقلب نشده باشید و رفتارهای پرخطر از خود بروز دهید؛ این بار پلیس پس از دریافت 20 نمره‌ی منفی گواهینامه‌ی شما را باطل می‌کند و حالا این بار نوبت شماست که دوباره راهی آموزشگاه‌های رانندگی شوید و با کودکان 18 ساله سر کلاس‌های آیین نامه بنشینید تا دوباره به شما گواهی‌نامه داده شود!

پس به خاطر عمر ارزشمند و تمدد اغصابتان هم که شده، دست از رفتارهای پرخطر بردارید و مانند یک انسان متمدن به رانندگیتان در شهر بپردازید تا هم جان و اعصاب خودتان در امان بماند و هم اعصاب دیگران!

با تشکر!

کدام تخلفات رانندگی نمره منفی دارند؟

همان‌طور که در بالاتر هم خدمتتان عرض کردیم، نمره منفی فقط به تعدادی خاص از جرایم رانندگی تعلق می‌گیرد و این جرایم به شرح زیر هستند:

 

  • تجاوز از سرعت مجاز (بیش از ۵۰ کیلومتر) / سبقت غیر مجاز
  • عبور از چراغ قرمز راهنمایی رانندگی برای وسایل نقلیه شخصی و سنگین
  • انجام حرکات نمایشی در حین رانندگی / تک چرخ زدن موتورسیکلت
  • حرکت به صورت مارپیچ
  • مصرف روان‌گردان و رانندگی در حالت مستی
  • تجاوز از سرعت مجاز (بین ۳۰ تا ۵۰ کیلومتر) / تجاوز به چپ از محور راه
  • رعایت نکردن قوانین ایمنی حمل و نقل جاده‌ای مواد خطرناک
  • عبور از محل ممنوع
  • حرکت با دنده عقب در آزادراه و بزرگراه‌ها
  • عبور وسایل نقلیه از پیاده‌رو
  • دور زدن در محلِ ممنوع
  • عدم رعایت حق تقدم عبور
  • نقص فنی
  • استفاده از تلفن در هنگام رانندگی
  • بی‌توجهی به فرمان ایست یا پرچم مراقبین و پلیس مدرسه
  • عدم رعایت شرایط مندرج در گواهینامه (مانند استفاده نکردن از عینک یا سمعک)

پاک شدن نمره منفی گواهینامه

شاید برایتان جالب باشد بدانید که همان‌طور که نمره‌ی منفی برای گواهینامه ثبت می‌شود و در کارنامه‌ی اعمال راننده وارد می‌شود؛ ممکن است در اثر تخلف نکردن آن نمره‌ی منفی هم پاک شود.

یعنی اگر شما، یک راننده‌ی عزیز متخلف باشید و با ارتکاب تخلفات پرخطری که در بالا صحبتش را کردیم، لایق دریافت نمره منفی برای گواهی‌نامه‌تان شوید و سپس بعد از مدتی به اشتباه خود پی ببرید و دیگر مرتکب تخلف نشوید؛ قانون آن نمره‌های منفی قبلی را نیز برایتان پاک خواهد کرد!

همچنین اگر گواهینامه‌ی شخصی دوبار به دلیل گرفتن مقادیر نمره منفی، توقیف شود اما در آستانه‌ی بار سوم، تا سه سال هیچ گونه جرایم پرخطری را مرتکب نشود نمره‌ی منفی به طور کامل از حساب گواهینامه‌ی او پاک خواهد شد.

و این عملکرد کاملا به صورت اتوماتیک اتفاق خواهد افتاد! یعن اگر سیستم‌های راهنمایی و رانندگی تخلفی را برای راننده در طول اینیک سال ثبت نکند؛ آن‌گاه نمره‌های منفی پیشین او پاک خواهد شد!

نمره منفی گواهینامه چگونه ثبت می‌شود؟

شاید برایتان سوال باشد که نمره منفی گواهینامه، چگونه در سیستم‌های پلیس راهور به ثبت می‌رسد و اطلاعات آن چگونه در دسترس سایر واحدها قرار می‌گیرد.

نمره‌ منفی در اثر وارد کردن شماره‌ی گواهینامه در سیستم پلیس راهور به ثبت می‌رسد.

در صورتی که تخلف از طریق دوربین ثبت شده باشد هم، داستان به این صورت است که با وارد کردن شماره پلاک خودرو در سیستم پلیس راهور، تخلف برای مالک اتومبیل ثبت می‌شود.

در این وضعیت قانون دقیقا مالک اتومبیل را مقصر می‌داند و نمره‌ی منفی را در گواهینامه‌ی مالک ثبت می‌کند.

حتی اگر مالک رد زمان تخلف پشت اتومبیل نبوده باشد؛ باز هم نمره منفی برای او ثبت می‌شود مگر این که با مراجعه به نهادهای اجرایی پلیس راهور، ثابت کند که در زمان تخلف پشت اتومبیل نبوده است!

در این صورت ممکن است تجدید نظری صورت بگیرد و نمره‌ی منفی از گواهینامه‌ی فرد قربانی خارج شود!

 

چگونه امتیاز منفی گواهی نامه خود را پاک کنیم

روش‌‌های مختلفی برای حذف نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

اگر به مدت شش ماه بعد از تخلف نمره منفی خود (یعنی در مرحله نخست ۲۹ امتیاز منفی و ۲۴ امتیاز منفی مرحله دوم)، رانندگی ایمن و مطابق قوانین راهنمایی و رانندگی داشته باشید و تخلف دارای نمره منفی انجام ندهید،تمام نمرات قبلی گواهینامه‌تان به صورت خودکار پاک خواهد شد. اگر تخلفات منفی‌تان حذف شوند، تخلف بعدی‌تان به عنوان اولین نمره منفی ثبت می‌شود. پس سعی کنید که با رعایت قوانین رانندگی، کارنامه و سوابق گواهینامه خود را سیاه نکنید.

اما اگر در مرحله سوم یعنی امکان ابطال گواهینامه‌تان باشید، شرایط‌تان کمی بغرنج است. در این شرایط ، اگر مجموع امتیازات منفی‌تان به مدت یک سال کمتر از ۲۰ باشد، سابقه تخلفات گذشته‌تان و نمرات منفی مربوطه حذف خواهد شد.

 با همه این تفاسیر گاهی دیده می‌شود که هنوز جرایم نمره منفی بعد از یک سال حذف نشده است. کارشناسان راهور می‌گویند: نمره منفی بعد از یک سال در صورت عدم رخداد تخلف دیگر، بلااثر خوهد بود حتی اگر از گواهینامه حذف نشده باشد. پس آرامش خود را حفظ کنید. جای نگرانی نیست. ولی باید دقت کنید که همواره تعداد نمره منفی‌تان از حد نصاب مندرج در قانون نمره منفی که در بالا اشاره کردیم، کمتر باشد.

اعتراض به جریمه نمره منفی گواهینامه

در صورت اعتراض به نمره منفی گواهینامه خود، شما می‌توانید به واحدهای اجراییات تخلفات در سراسر کشور مراجعه کنید. سپس با تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک، شکایت خود را در باره نمره منفی متعلق به رانندگی‌تان ارائه دهید. کارشناسان ذی صلاح با بررسی مدارک راننده معترض، به این دعوی رسیدگی کرده و رای خود را صادر خواهند کرد.

مدارک اعتراض به تخلف رانندگی دارای امتیاز منفی گواهینامه

مدارک مورد نیاز برای اعتراض به جرایم امتیاز منفی تعلق یافته به گواهینامه به شرح زیر است:

·        اصل گواهینامه رانندگی

·        کارت مالکیت خودرو

·        وکالت نامه یا قول نامه یا هر سند نشان دهنده مالکیت خودرو

·        فرم درخواست اعتراض به نمره منفی متعلق به گواهینامه

استعلام نمره منفی گواهینامه به صورت پیامکی

اگر می‌خواهید نمره منفی گواهینامه‌تان را به صورت پیامکی استعلام بگیرید کافیست شماره‌ی گواهینامه‌ی خود را به شماره‌ی 1101202020 پیامک کنید تا در سریع‌ترین زمان ممکن از میزان نمره منفی ثبت شده در گواهینامه‌تان مطلع شوید!

 

چگونه استعلام نمره منفی گواهینامه بگیریم؟

تا این‌جا با نحوه ثبت این جریمه امتیاز منفی برای خودرو و راننده اطلاعاتی کسب کردیم، ولی این سوال پیش می‌آید که چگونه از جریمه نمره منفی گواهینامه‌مان مطلع شویم؟

سه روش برای استعلام جریمه نمره منفی گواهینامه وجود دارد:

1) استعلام جریمه نمره منفی آنلاین

با مراجعه به سایت پلیس راهنمایی و رانندگی یا همان سایت راهور، می‌توانید با وارد کردن شماره گواهینامه مندرج بر روی کارت گواهینامه خود از نمره منفی خود اطلاع یابید. با این عمل، تعداد نمره منفی و دفعه‌های ارتکاب هریک از تخلفات نمره منفی دار در جدولی ارائه خواهد شد.

البته ما متوجه شدیم که سایت راهور، لیست تخلفات را با تاخیر چند روزه به اطلاع کاربران می‌رساند و مرتبا و به صورت آنی، به روزرسانی نمی‌شود.پس عدم مشاهده فوری تخلفات‌ رانندگی‌تان معمول خواهد بود.

2)  استعلام جریمه نمره منفی با پیامک

شماره گواهینامه خود را به شماره ۱۱۰۱۲۰۲۰۲۰ ارسال کنید و از میزان جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه خود مطلع شوید.

استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی در پیشخوان24

استعلام نمره منفی گواهینامه با کد ملی در پیشخوان24 برای استعلام نمره منفی گواهینامه نیاز است به اپلیکیشن یا سایت پیشخوان ۲۴ به نشانی pishkhan24.com مراجعه کنید. بعد از آن با وارد کردن کد ملی، شماره تماس و شماره گواهینامه می‌توانید جزئیات نمره فنی گواهینامه را مشاهده کنید.

3) تماس تلفنی با شماره تماس ۸۸۲۸۸۸۸۸ برای اطلاع از تخلف رانندگی

با گرفتن شماره تماس ۰۲۱۸۸۲۸۸۸۸۸ از گوشی ثابت یا همراه خود، به راحتی از میزان تخلفات و جرایم وسیله نقلیه و گواهینامه خود اطلاع کسب کنید.

از آن‌جا که روند ثبت آنلاین تخلفات توسط دوربین‌ها و سیستم‌های هوشمند یا حتی ثبت فیزیکی تخلفات توسط  پلیس با احتمال اشتباه در ارقام و در نتیجه ثبت نادرست تخلف برای گواهینامه شما همراه است، شاید استنباط شما این باشد که تخلف به اشتباه برای گواهینامه‌تان ثبت شده است.

جریمه و نمره منفی به چه کسی تعلق دارد؟ مالک یا راننده خودرو؟

طبق آخرین نظر سرهنگ احمد کرمی اسد، رئیس مرکز اجراییات پلیس راهور ناجا، اگر پلیس شخصا تخلف رانندگی را مشاهده کند و راننده متخلف حضور داشته باشد، پلیس راهور خودرو را متوقف می‌کند. اعمال قانون به صورت تسلیمی خواهد بود. در روش تسلیمی برگه خلافی، همان طور که از نامش پیداست، پلیس برگه جریمه را با مشخصات راننده و گواهینامه، مشخصات خودرو، نوع تخلف‌، محل و زمان تخلف و مشخصات افسر تکمیل می‌کند و به راننده تحویل می‌دهد. به این ترتیب نمره منفی برای راننده درج می شود و جریمه برای پلاک خودرو ثبت می‌شود.

در سایر موارد، اعمال جریمه و نمره منفی برای گواهینامه مالک خودرو خواهد بود. زیرا سیستم صرفا وسیله نقلیه را شناسایی و خوانش می‌کند.در این شرایط جریمه نمره منفی گواهینامه به صورت هوشمند در سوابق گواهینامه مالک ماشین درج می‌شود.

سقف میزان نمره منفی گواهینامه

جریمه و نمره منفی برای گواهی‌نامه بسته به این‌که شما چند بار یک خطا را تکرار کردید و آن خطا چقدر در تصادفات رانندگی تاثیر گذاشته است لحاظ خواهد شد. بدیهی‌ست که برای تمامی تخلفاتی که مرتکب می‌شوید سقفی درنظر گرفته شده است و این فکر را نکنید که با پرداخت جریمه و پذیرش نمره منفی کم و زیاد آن در گواهی‌نامه باز هم بتوانید به رانندگی پرخطر خودتان ادامه دهید.

در حقیقت سقف نمره منفی گواهی‌نامه در بهترین حالت اگر شما در دور اول ثبت تخلفات و نمرات منفی باشید در مجموع ۳۰ نمره منفی است. در واقع پس از این‌که ۳۰ نمره منفی دریافت کردید گواهی‌نامه شما به مدت ۳ ماه ضبط خواهد شد.

جریمه امتیاز منفی برای گواهینامه مالک چندین خودرو

اگر شخصی حقیقی یا حقوقی تعداد وسایل نقلیه زیادی به نام خود ثبت کرده باشد، مسئولیت پلاک خودروها بر عهده خود این شخص است. با توجه به این قانون مسئولیت، واگذاری وسایل نقلیه به افراد غیر از مالک خودرو باید در کمال دقت و آگاهی صورت گیرد؛ به دلایل این چنینی، کارشناسان بیمه دات کام به بیمه‌گزاران توصیه می‌کنند که حتی الامکان از فروش وکالتی خودروی خود اجتناب کنید.

آیا می‌توان نمره منفی را از پلاک خودرو به راننده متخلف منتقل کرد؟

اگر دارای چند خودرو هستید و نمره منفی برای پلاک خودروی شما ثبت شده است (در حالی که راننده متخلف شما نبوده‌اید)، می‌توانید به مرکز پلیس یا واحدهای رسیدگی به تخلفات مراجعه نمایید. بعد، شما با تکمیل فرم مربوطه، نسبت به انتقال جریمه نمره منفی گواهینامه مالک دارای چند خودرو به راننده متخلف واقعی اقدام کنید.

جمع بندی

در این مقاله تلاش کردیم تا هر آنچه را که شما لازم دارید تا درباره‌ی فرایند ثبت نمره منفی در گواهینامه‌تان بدانید به شما اموزش دهیم.

اگر نگاهی گذرا هم به لیست جرایم بیندازید می‌بینید که ارتکاب هرکدام از آن‌ها ممکن است جان خودتان و چند سرنشین بی‌گناه دیگر را نیز به خطر بیندازد و این قوانین در همه‌ی کشورهای دنیا حتی سفت و سخت‌تر از کشور عزیزمان برای رانندگان گوناگون ایراد می‌شود.

 

 

تعویض پلاک و چالش‌های مربوط به آن

 اگر تا کنون اقدام به خرید و فروش خودرو کرده باشید، حتما با مسئله تعویض پلاک سروکار داشته‌اید. در حقیقت زمانی که خودروی جدیدی را خریداری می‌کنید، یکی از کارهایی که  انجام می‌دهید، عوض کردن پلاک آن است. حتی اگر خودروی دست دوم خریداری کرده باشید، باید آن را فک پلاک کرده و پلاک جدید را جایگزین نمایید.

پلاک خودرو چیست؟

قطعا شما هم صفحه‌های فلزی که پشت وسیله‌های نقلیه نصب شده‌اند را دیده‌اید. روی این صفحه‌ فلزی، شماره‌ای منحصر به فرد حک شده که نشان‌دهنده‌ی کد خودرو است. درواقع، پلاک خودرو شناسه ای یکتاست که پلیس هرگونه تخلفی را از طریق آن رهگیری می‌کند.

تعویض پلاک خودرو چیست؟

از مهمترین مراحلی که در انتقال خودرو باید طی شود تعویض پلاک خودرو است. در واقع، با تعویض پلاک، می‌توان به هویت و نشانی مالک وسیله نقلیه دسترسی داشت. به همین علت است که هنگام معامله از طرفین تقاضای ارائه مدارک و مستندات می‌کنند.

مراحل تعویض پلاک

پس از تنظیم قرارداد بین فروشنده و خریدار، اولین مرحله برای معامله خودرو این است که طرفین (خریدار و فروشنده) قبل از مراجعه به دفتر اسناد رسمی به مراکز تعویض پلاک مراجعه کرده و با تحویل مدارک و مستندات، اقدام به فک پلاک قبلی خودرو و نصب پلاک جدید برای صاحب جدید خودرو کنند.

مدارک لازم برای تعویض پلاک

مدارک مورد نیاز فروشنده خودرو

فروشنده خودرو باید مدارک زیر را به منظور عوض کردن پلاک خودروی خود همراه خود داشته باشد:

·      اصل سند فروش کارخانه سازنده (تولید داخل)

·      کارت اصلی خودرو

·      اصل سند مالکیت خودرو یا همان رگ سبز

·      اصل شناسنامه جدید و کارت ملی فروشنده یا نماینده قانونی وی

·      نسخه اصل بیمه‌نامه شخص ثالث معتبر

·      ارائه برگه عدم خلافی خودرو

·      ارائه اصل فیش پرداخت بهای پلاک براساس تعرفه

·      اصل کارت معاینه فنی معتبر (خودروهای شخصی و دولتی که بیش از ۴ سال از مدل آن سپری شده باشد و خودروهای عمومی که بیش از یک سال از مدل آنها سپری شده باشد)

·      مدارک احراز سکونت شامل سند یا قبوض برق و گاز

·      ضمنا درصورتی‌ که فروشنده به خریدار وکالت فک پلاک دهد، حضور او الزامی نیست.

مدارک مورد نیاز خریدار خودرو

خریدار خودرو باید مدارک زیر را هنگام عوض کردن پلاک ماشین همراه خود داشته باشد:

 

·      شناسنامه و کارت ملی خریدار یا نماینده قانونی وی

·      حضور خریدار یا نماینده قانونی وی همراه با مدارک لازم برای فک پلاک با وکالت

·      مدارک احراز سکونت خریدار در صورت نبودن قبض برق خریدار خودرو یا پدر خریدار

نوبت‌دهی تعویض پلاک به‌صورت اینترنتی و سایت تعویض پلاک

در زیر مراحل نوبت دهی برای شما شرح داده شده است:

·      ابتدا به سامانه‌ی https://nobatdehi.epolice.ir/ مراجعه کنید.

·      فرم ثبت نام را تکمیل نمایید.

·      روی گزینه‌ی ثبت نام کلیک کرده و اطلاعات موردنیاز را دریافت کنید.

·      پس از ثبت نام استان و شهر موردنظر خود را انتخاب نمایید.

·      نوع وسیله نقلیه را وارد نمایید.

·      پس از انجام این مراحل تمامی مراکز تعویض پلاک در شهر انتخابی شما نمایش داده میشوند که می‌توانید نزدیک ترین مسیر را انتخاب نمایید.

·      پس از انتخاب شهر، روز و ساعتی که می‌توانید حضوری مراجعه کنید برای شما به نمایش در می‌آید.

·      روز و ساعت انتخابی را با طرف مقابل خود هماهنگ کنید

·      اطلاعات خودرویی که در حال حاضر روی خودرو نصب است را وارد نمایید

·      تمامی مدارکی که نیاز به ارائه دارید، برای شما نمایش داده می‌شوند

·      در این مرحله با تکمیل اطلاعات روی گزینه ثبت کلیک کرده و نوبت را رزرو کنید.

آدرس های مراکز تعویض پلاک تهران

·      میثم: کیلومتر ۱۷ جاده مخصوص کرج، خیابان داروپخش خیابان روز دارو (۱۱۴۴۹۸۶۰۰۰)

·      خاوران: کیلومتر ۱۰ جاده خاوران، بعد از سه راه خاورشهر (۳۳۸۵۱۳۳۲)

·      الغدیر: یافت آباد، بلوار الغدیر، خیابان اکبر حسینی (۶۶۱۳۳۶۹۳)

·      یادگار امام (ره): اتوبان یادگار امام، خیابان زنجان شمالی، جنب ستاد ترخیص خودرو (۶۶۲۵۶۷۲۹)

·      اتحاد: تهرانپارس، حکیمیه، خیابان اتحاد، اتحاد ۵ غربی (۷۷۳۹۳۰۳۰)

·      واحد شماره گذاری مستقر در شرکت ایران خودرو: کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کرج، مرکز شماره گذاری مستقر در شرکت ایران خودرو (۴۴۹۳۴۴۴۵)

·      واحد شماره گذاری مستقر در شرکت سایپا: کیلومتر ۱۱ جاده مخصوص کرج، مرکز شماره گذاری مستقر در شرکت سایپا (۴۴۹۰۶۶۱۰)

·      مرکز شماره گذاری مستقر در شرکت آسان موتور: کیلومتر ۸جاده مخصوص کرج، مرکز شماره گذاری شرکت آسان موتور (۴۸۶۴۵۷۴۷)

·      خلیج: کیلومتر ۷ جاده قدیم کرج،بلوار خلیج فارس، خیابان رهنما، جنب ستاد ترخیص خودرو (۶۶۲۶۰۲۶۲)

·      چیتگر: کیلومتر ۱۲ جاده مخصوص کرج (۴۴۹۰۱۹۲۹)

 

برنامه استعلام پلاک خودرو با کد ملی

شما می‌توانید برای استفاده از خدمات خودرو مانند پرداخت خلافی، عوارض آزادراه، نمره منفی، طرح ترافیک، معاینه فنی و حتی مشاهده و استعلام پلاک خودرو با کد ملی از اپلیکیشن قبضینو استفاده کنید.

برای دانلود نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو با کد ملی قبضینو می‌توانید به کافه بازار یا گوگل‌پلی مراجعه و یا به صورت مستقیم، اپلیکیشن را از سایت قبضینو دانلود کنید.

برنامه استعلام پلاک خودرو پلیس من

تمامی دارندگان خودرو می‌توانند با نصب نرم‌افزار استعلام پلاک خودرو پلیس من و وارد کردن شماره موبایل و کد ملی در این اپلیکیشن، نتیجه استعلام پلاک خودرو با کد ملی را مشاهده کنند.

استعلام پلاک خودرو از طریق ناجا

یکی از روش‌های استعلام پلاک خودرو با کد ملی مراجعه به سایت استعلام پلاک خودرو police.ir و انتخاب گزینه استعلام وضعیت پلاک فک‌شده یا پلاک فعال است. برای مشاهده نتیجه استعلام به شماره کارت ملی خود نیاز دارید.

استعلام پلاک خودرو از طریق شماره پلاک

امکان استعلام پلاک خودرو با شماره پلاک وجود ندارد و شما نمی‌توانید از این روش برای شناسایی مالک پلاک استفاده کنید. برای مشاهده نتیجه استعلام می‌توانید از روش استعلام پلاک rahvar120 یا از سایت و اپلیکیشن‌های دیگر مانند قبضینو استفاده کنید.

استعلام پلاک فعال خودرو از طریق راهور 

پلیس راهور به منظور ارائه خدمات بهتر، سرویس جدید استعلام پلاک خودرو با شماره ملی و رمز عبور سخا را در اختیار تمام کاربران قرار داده است. پیش از تعویض پلاک نیاز اس تا از آخرین وضعیت پلاک خود مطلع شوید. برای انجام این کار باید وارد سامانه استعلام پلاک فعال با کد ملی service.rahvar120.ir شوید. سپس گزینه استعلام وضعیت پلاک فک شده را انتخاب کنید تا بعد از وارد کردن اطلاعات، نتیجه استعلام را به صورت رایگان به شما نمایش دهد.

استعلام پلاک فعال از طریق اپلیکیشن پلاک‌ یاب

پلاک یاب نرم‌افزار استعلام پلاک ماشین و در واقع نرم‌افزار استعلام مالک پلاک خودرو است. به کمک این اپلیکیشن می‌توانید علاوه بر استعلام نمره منفی، عیب‌یابی و تصادفات، از وضعیت پلاک فک شده خود نیز مطلع شوید.

استعلام پلاک فعال موتور سیکلت از طریق کد ملی

در حال حاضر سرویس آنلاینی برای استعلام پلاک فعال موتورسیکلت با کد ملی وجود ندارد و به محض آماده سازی این سرویس، می‌توانید از طریق سامانه قبضینو از آن استفاده کنید.

مسئله دوبرابر شدن جریمه‌ها را جدی بگیرید!

 یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مالکین وسایل نقلیه مسئله جرایم رانندگی است. قطعا هر شخص در طول مدت رانندگی حداقل یک‌بار جریمه شدن را تجربه کرده است. اما این اتفاق زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که متوجه شوید جرایم شما شما دو برابر شده است. جریمه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند و به روش‌های مختلفی ثبت می‌شوند. برخی از جریمه‌ها ممکن است پس از مدتی بخشیده شوند و در مقابل  برخی از آن‌ها نیز ممکن است بعد از مدتی دو برابر شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد مسئله دوبرابر شدن جرایم رانندگی صحبت کنیم.

 دو برابر شدن جریمه‌های رانندگی یعنی چه؟ 

جریمه‌های رانندگی به طور کلی به ۵ دسته تقسیم می‌‌شوند. جریمه دوربین، جریمه تسلیمی، جریمه الصاقی، جریمه دوبرگی و جریمه خودداری. برخی از دسته‌های ذکر شده پس از پایان مهلت پرداخت دو برابر می‌شوند و برخی نیز با گذشت زمان بخشیده می‌شوند.

کدام خلافی‌ها دو برابر می‌شوند؟

بر اساس ماده 5 قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، خودروهای جریمه شده تا 60 روز مهلت پرداخت یا اعتراض به جریمه را دارند و اگر فردی طی این مدت دو ماه نسبت به پرداخت جریمه خود اقدام نکند، جریمه‌اش دو برابر خواهد شد. در انواع تسلیمی، الصاقی و خودداری مبلغ جریمه در صورت پرداخت نشدن و گذشت ۶۰ روز دو برابر می‌شود. اما در مورد جریمه‌های دوبرگی و دوربینی قانون دوبرابر شدن وجود ندارد. طبق قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی جریمه‌های رانندگی ثبت شده توسط دوربین‌ها دو برابر نمی‌شوند. بدین ترتیب این جریمه‌ها در هر زمانی بدون احتساب جریمه دیرکرد صددرصدی که به تمام جرایم رانندگی دیگر تسری می‌یابد، پرداخت می‌شوند.این تنهااستثنا بر جریمه دیرکرد صددرصدی است.

دو برابر شدن جریمه‌های تسلیمی

در جریمه تسلیمی، مامور راهنمایی و رانندگی خودروی شما را در صورت مشاهده جریمه متوقف می‌کند. بعد از دریافت مدارک کامل خودرو و راننده مانند کارت شناسایی وسیله نقلیه و گواهینامه، قبض تسلیمی را می‌نویسد. در این قبض اطلاعات کامل راننده و خودرو درج شده است که در نهایت به راننده تحویل داده می‌شود. این قبض با نام  قبض دست‌نویس نیز شناخته می‌شود. این نوع جریمه در صورت عدم پرداخت به موقع دو برابر می‌شود.

یکی از اصلی‌ترین چالش‌های مالکین وسایل نقلیه مسئله جرایم رانندگی است. قطعا هر شخص در طول مدت رانندگی حداقل یک‌بار جریمه شدن را تجربه کرده است اما این اتفاق زمانی ناراحت کننده‌تر می‌شود که متوجه شوید جرایم شما شما دو برابر شده است. جریمه‌های رانندگی انواع مختلفی دارند و به روش‌های مختلفی ثبت می‌شوند. برخی از جریمه‌ها ممکن است پس از مدتی بخشیده شوند ودر مقابل برخی از آن‌ها نیز ممکن است بعد از مدتی دو برابر شوند. در این مقاله قصد داریم در مورد مسئله دوبرابر شدن جرایم رانندگی صحبت کنیم.

دو برابر شدن جریمه الصاقی

در جریمه الصاقی معمولاً خودرو در محلی پارک شده  و شخص راننده در آنجا حضور ندارد. اما مامور پلیس به دلیل تخلف خودرو (همانند پارک در محل ممنوع) قصد صدور قبض خلافی راهنمایی و رانندگی را دارد. به دلیل نداشتن مدارک خودرو و راننده،  قبض عمومی صادر شده و اطلاعات عمومی خودرو همانند شماره پلاک، نوع خودرو، شرح تلفن و مکان در آن درج می‌شود و به خود ماشین چسبانده (الصاق) می‌شود. برای مثال نوع قبض‌هایی که بر روی شیشه خودرو قرار داده می‌شوند از این نوع هستند. اما اگر این قبوض را به موقع پرداخت نکنید و مهلت زمان پرداخت جرایم رانندگی به پایان برسد، شما مشمول پرداخت جریمه دو برابری خواهید بود.

جریمه دوربینی

برخی از رانندگان در اثر بی‌توجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی در سطح شهر جریمه می‌شوند. این جرائم توسط دوربین شناسایی و ثبت می‌شوند. همان‌طور که از نام این نوع قبض مشخص است، عامل صادرکننده آن دوربین‌های هوشمند راهنمایی و رانندگی یا اپراتور‌ها و مأموران بکار گیرنده از دوربین‌ها در اتاق فرمان هستند. دوربین‌های راهنمایی و رانندگی به دو نوع زیر تقسیم می‌شوند:

 

 

 

• دوربین‌های هوشمند

• دوربین‌های اپراتوری

جریمه دوربین هوشمند

در دوربین‌های هوشمند کل فرآیند مکانیزه شده است و کلیه اطلاعات لازم از جمله شماره پلاک خودرو با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی و یادگیری ماشین استخراج می‌شوند. این دوربین‌ها معمولاً در شرایطی استفاده می‌شوند که نیاز به تحلیل فردی کمتری باشد. برای مثال علی‌رغم اینکه این امکان به‌‌‌کارگیری دوربین‌ها در مکان‌هایی مانند پارک ممنوع وجود دارد اما ممکن است دچار اشتباه‌هایی نیز شود. به‌عنوان مثال خودرویی چند لحظه کوتاه توقف کرده و بعد شروع به حرکت می‌کند هم ممکن است در این شرایط جریمه شود.

 

 

 

یکی از بهترین‌ دلایل استفاده از این دوربین‌های هوشمند، تشخیص سرعت غیر مجاز رانندگی با دوربین راهنمایی رانندگی و همینطور ورود به مح طرح‌های ترافیکی (حوزه ترافیک و زوج و فرد) است. جریمه دوربین هوشمند و اپراتوری در صورت عدم پرداخت به موقع دو برابر نمی‌شوند اما بهتر است آن را پیش از بالا رفتن مبلغ جریمه پرداخت کنید تا در آینده مشکلی برای شما ایجاد نکند.

جریمه دوربین اپراتوری

در این دوربین‌ها اپراتوری که پشت دوربین نشسته است اقدام به بررسی تخلف و صدور جریمه می‌کند. در مراکز مربوطه راهنمایی و رانندگی، تعداد زیادی اپراتور انسانی وجود دارد که هر کدام مسئول بررسی و نظارت بر دوربین‌های مختلف نصب شده در سطح خیابان‌ها و جاده‌ها هستند. این نظارت به صورت ۲۴ ساعته است و به دلیل ضبط شدن جرایم در این حالت، امکان بررسی تخلفات در آینده نیز وجود دارد. اپراتور‌ها با بررسی شرایط مختلف می‌توانند اقدام به تهیه قبض جریمه در همان زمان کنند و یا از مرکز پلیس در خواست ارسال مامور به محل کنند. جریمه‌هایی مثل پارک در محل ممنوع و پارک دوبل توسط دوربین‌های اپراتوری صادر می‌شوند.

دو برابر شدن جریمه دوبرگی

گاهی اوقات پلیس با مشاهده تخلف از یک راننده یا احتمال وجود مشکل و شک کردن به یک خودرو، درخواست ایست و بررسی آن را می‌دهد. اما راننده به دلایلی چه عمدی و چه سهوی از ایستادن خودداری می‌کند.  علت نامگذاری این جریمه نیز  آن است که پلیس اقدام به صادر کردن دو قبض جریمه شامل قبض اول مربوط به تخلف خودرو و قبض دوم به علت عدم توجه به دستور ایست پلیس می‌کند.

در این روش نیز مانند روش الصاقی قبض جریمه شامل مشخصات وسیله نقلیه (شماره پلاک و رنگ)، محل تخلف، نوع تخلف، تاریخ و زمان تخلف و مشخصات افسر مربوطه و کد ایشان می‌باید اما تفاوت این دو قبض در این است که جریمه دوبرگی از قبوض جریمه افسر پلیس جدا نمی‌شود.

 

 

 

مبغ این نوع جریمه بعد از گذشت ۶۰ روز دو برابر نمی‌شود و می‌توانید خلافی خودرو یا موتور سیکلت خود را در هر زمان که صلاح می‌دانستید، پرداخت کنید.

دو برابر شدن جریمه خودداری

راننده متخلف در دو حالت زیر از گرفتن قبض جریمه خودداری می‌کند. اگر قبض خلافی خودرو را قبل از ۶۰ روز پرداخت نکنید، دو برابر می‌شود.

 

 

 

1.      خودرو به دلیل وقوع تخلف توسط پلیس راهنمایی و رانندگی متوقف می‌شود و قبض جریمه صادر می‌شود اما راننده متخلف به دلیل عصبانیت و اعتراض از پذیرفتن قبض خودداری می‌کند.

2.      راننده متخلف بعد از تخلف به فرمان پلیس توجه نمی‌کند و از صحنه فرار می‌کند.

بررسی و پرداخت خلافی خودرو و موتور سیکلت 

از آنجایی که ممکن است در برخی موارد جریمه‌ها از طریق پیامک اطلاع‌رسانی نشده باشند بهتر است برای جلوگیری از دوبرابر شدن مبلغ جریمه‌ها، هرچند وقت یک بار اقدام به بررسی جریمه‌های خود کنید. برای استعلام و پرداخت خلافی خودرو با پلاک و روش‌های دیگر  می‌توانید از راه‌های زیر اقدام کنید:

1.       استفاده از کد دستوری *110#  و وارد کردن کد VIN

2.        ارسال کد  VIN  به شماره پیامک 1101202020 

3.       استفاده از اپلیکیشن‌هایی نظیر پلیس من، آپ، قبضینو، تاپ، پیشخوان24

4.       از طریق  تماس تلفنی  و شماره گیری ۸۸۲۸۸۸۸۸ و وارد کردن کد VIN

5.       مراجعه به سایت راهور به آدرس rahvar120.ir و وارد کردن کد پستی

6.       از طریق خودپردازها یا دستگاه‌های ATM

7.       مراجعه حضوری به مراکز پلیس+10 

 

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد